فرازهایی از زیارت جامعه کبیره-۳۳
جمعه 6 خرداد 1401
بازدید: 720
بنام خدا
فرازهایی از زیارت جامعه کبیره-۳۳
حَتَّي أَعْلَنْتُمْ دَعْوَتَهُ وَ بَيَّنْتُمْ فَرَائِضَهُ وَ أَقَمْتُمْ حُدُودَهُ وَ نَشَرْتُمْ وَ (فَسَّرْتُمْ) شَرَايِعَ أَحْكَامِهِ
تا دعوتش را آشكار كرديد، و واجباتش را بيان فرموديد، و حدودش را بر پا داشتيد، و قوانين احكامش را پخش نموديد
شرح :
حَتَّي أَعْلَنْتُمْ دَعْوَتَهُ : تا دعوتش را آشكار كرديد
آشکارا به دین خدا دعوت نمودن ، مستلزم دو شرط است :
۱- زمینه سنجی شرایط فرهنگی، تمایلات و تحمل آحاد مردم.
۲- قدرت ابلاغ دعوت کننده برای معرفی مفاهیم به صورت صحیح و تحمل مخالفت و احیانا تهدیدهای آشکار و پنهان مخالفین.
امام معصوم دارای علم به معارف دین ، هم توان تشخیص میزان آمادگی اجتماع را دارد و هم شجاعت لازمه ی ابلاغ به عموم مردم و صبر تا رسیدن به نتیجه موفقیت در پذیرفته شدن دعوت.
وَ بَيَّنْتُمْ فَرَائِضَهُ : و واجباتش را بيان فرمودید
واجبات دینی اعمالی هستند که بنام عبادات که برای ایجاد ارتباط بین خالق مخلوق ضروری شناخته شده و عامل بوجود آورنده ی آرامش در زندگی و ثبات قدم بندگان در حرکت به سمت کمال می باشد. این اعمال شامل روزه و نماز که ترکیبی از کلمات با مفاهیم عالیه در روشن نگه داشتن چراغ عقل و حرکت هایی بنام قیام ، رکوع ، سجده ، هستند که خضوع و خشوع لازم را در بنده ، برای پذیرش هدایت فراهم می آورند.
وَ أَقَمْتُمْ حُدُودَهُ : و حدودش را بر پا داشتيد
حدود علم تشخیص حلال و حرام ، برای تعیین محدودیت ها در نحوه تامین مایحتاج زندگی هستند
و اثر تربیتی در انسان داشته و عدم رعایت آنها ، انسان را از ویژگی های انسانی تهی می نماید.
نَشَرْتُمْ وَ (فَسَّرْتُمْ) شَرَايِعَ أَحْكَامِهِ : و قوانين احكامش را پخش نموديد
منظور از احکام قوانینی هستند که تامین کننده حقوق انسانها در فعالیت های فردی و اجتماعی می باشند.
برای تشخیص موارد ذکر شده ، نیاز به کسب علوم دینی در سطح عالی بوده و به واجدین شرایط آن فقیه گفته می شود.
ایشان بر اساس علوم کسب شده و با استفاده از دلائل موجود در قرآن و رهنمودهای امام معصوم در نحوه انطباق این آیات بر واقعیت ، دستورالعمل اجرایی برای سازماندهی زندگی شیعیان را می نویسند.
امام دارای علم قرآن برای اجرای آن معادل قرآن بوده و با توجه به تشابه آیات و اختلاف شدید صحنه های واقعی با ظاهر آیات قرآن تشخیص امام معصوم شرط تعیین احکام در همه موضوعات می باشد.
موفق باشید. پورهادی