المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فرازهایی از زیارت جامعه کبیره - ۳۰
    
بازدید: 528
    

بنام خدا


فرازهایی از زیارت جامعه کبیره - ۳۰


وَ أَحْكَمْتُمْ عَقْدَ طَاعَتِهِ وَ نَصَحْتُمْ لَهُ فِي اَلسِّرِّ وَ الْعَلاَنِيَهِ وَ دَعَوْتُمْ إِلَي سَبِيلِهِ بِالْحِكْمَهِ وَ الْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ
و محكم كرديد گره طاعتش را و در نهان و آشكار براي او خيرخواهي نموديد و مردم را با حكمت و پند نيكو به راه او دعوت كرديد


شرح :


أَحْكَمْتُمْ عَقْدَ طَاعَتِهِ : محكم كرديد گره طاعتش را
برای حرکت به سمت کمال لازم است استعدادهای ویژه ی انسانی پرورش یافته تا فرد با آگاهی و شوق رنج و سختی راه را متحمل شود و به سرمنزل سعادت نائل آید.البته در این مسیر آفاتی وجود دارد که با نابود کردن استعدادها ابتدا شوق رفتن را از انسان می گیرد سپس توانایی او را به ضعف کشانده و به طور کلی شخص را متوقف می نماید.
امام با شناساندن این آفات که در شرع مقدس گناه نامیده شده اند ، با امر به ترک گناه حالت اطاعت را ایجاد نموده ، ابتدا عامل توقف را برطرف و سپس با انجام اعمالی تحت عنوان مستحبات روح حیات و معنویت را تقویت می کنند تا پیروان به سلامت به مقصد هدایت شوند.


وَ نَصَحْتُمْ لَهُ فِي اَلسِّرِّ وَ الْعَلاَنِيَهِ : و در نهان و آشكار براي او خيرخواهي نموديد
در راه تربیت مردم تحمل رنج از صفات امام و به تبع ایشان پیروان اوست تا بتوانند هدایت کننده ی عموم مردم باشند . با توجه به اختلاف ماهیت اقشار مختلف مردم لازم است امر هدایت به دو صورت انجام شود :
۱-برای آن دسته که هنوز به آگاهی لازم نرسیده و پذیرش در آنها ضعیف است ، باید به صورت پنهانی باشد تا فرصت تفکر برای شناخت و پذیرش فراهم شود.
۲- در مورد افرادی که به آگاهی رسیده ولیکن منافع مادی آنها در گمراهی مردم نهفته است بایستی آشکارا تحت عنوان نهی از منکر و در صورت لزوم با پشتوانه ی قدرت انجام شده تا بازدارنده ی ایشان از تضییع حقوق مردم باشد.


دَعَوْتُمْ إِلَي سَبِيلِهِ بِالْحِكْمَهِ وَ الْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ : و مردم را با حكمت و پند نيكو به راه او دعوت كرديد
برای امر هدایت سه شرط تعیین شده است :
۱- داشتن حکمت که همان علم استدلال در ریشه یابی امور و تعیین هدف است . یعنی ابتدا بایستی مردم را به اصول راه آگاه نموده تا با علم به مزایای تربیت پذیرای هدایت گردند.
۲- موعظه گری به معنای خیرخواه مردم بودن ، شرط دیگر هدایت کننده است تا گواه صدق گفتار او باشد و شوق در پذیرش ایجاد شود.
۳-رفتار حسنه داشتن زیرا امر تربیت بایستی با روش نیکو انجام شود چون عموم مردم به علت برخورد با مشکلات گوناگون دارای حالات مختلفی از خشم و ناراحتی هستند و بعضا دعوت را اجابت نمی کنند لذا دعوت کنندگان بایستی با اخلاق نیک متحمل انواع مخالفتها شده تا دعوت شوندگان فرصت شناخت و پذیرش
دعوت پیدا کنند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.