فرازهایی از زیارت جامعه کبیره - ۳۰
یکشنبه 1 خرداد 1401
بازدید: 720
بنام خدا
فرازهایی از زیارت جامعه کبیره - ۳۰
وَ أَحْكَمْتُمْ عَقْدَ طَاعَتِهِ وَ نَصَحْتُمْ لَهُ فِي اَلسِّرِّ وَ الْعَلاَنِيَهِ وَ دَعَوْتُمْ إِلَي سَبِيلِهِ بِالْحِكْمَهِ وَ الْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ
و محكم كرديد گره طاعتش را و در نهان و آشكار براي او خيرخواهي نموديد و مردم را با حكمت و پند نيكو به راه او دعوت كرديد
شرح :
أَحْكَمْتُمْ عَقْدَ طَاعَتِهِ : محكم كرديد گره طاعتش را
برای حرکت به سمت کمال لازم است استعدادهای ویژه ی انسانی پرورش یافته تا فرد با آگاهی و شوق رنج و سختی راه را متحمل شود و به سرمنزل سعادت نائل آید.البته در این مسیر آفاتی وجود دارد که با نابود کردن استعدادها ابتدا شوق رفتن را از انسان می گیرد سپس توانایی او را به ضعف کشانده و به طور کلی شخص را متوقف می نماید.
امام با شناساندن این آفات که در شرع مقدس گناه نامیده شده اند ، با امر به ترک گناه حالت اطاعت را ایجاد نموده ، ابتدا عامل توقف را برطرف و سپس با انجام اعمالی تحت عنوان مستحبات روح حیات و معنویت را تقویت می کنند تا پیروان به سلامت به مقصد هدایت شوند.
وَ نَصَحْتُمْ لَهُ فِي اَلسِّرِّ وَ الْعَلاَنِيَهِ : و در نهان و آشكار براي او خيرخواهي نموديد
در راه تربیت مردم تحمل رنج از صفات امام و به تبع ایشان پیروان اوست تا بتوانند هدایت کننده ی عموم مردم باشند . با توجه به اختلاف ماهیت اقشار مختلف مردم لازم است امر هدایت به دو صورت انجام شود :
۱-برای آن دسته که هنوز به آگاهی لازم نرسیده و پذیرش در آنها ضعیف است ، باید به صورت پنهانی باشد تا فرصت تفکر برای شناخت و پذیرش فراهم شود.
۲- در مورد افرادی که به آگاهی رسیده ولیکن منافع مادی آنها در گمراهی مردم نهفته است بایستی آشکارا تحت عنوان نهی از منکر و در صورت لزوم با پشتوانه ی قدرت انجام شده تا بازدارنده ی ایشان از تضییع حقوق مردم باشد.
دَعَوْتُمْ إِلَي سَبِيلِهِ بِالْحِكْمَهِ وَ الْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ : و مردم را با حكمت و پند نيكو به راه او دعوت كرديد
برای امر هدایت سه شرط تعیین شده است :
۱- داشتن حکمت که همان علم استدلال در ریشه یابی امور و تعیین هدف است . یعنی ابتدا بایستی مردم را به اصول راه آگاه نموده تا با علم به مزایای تربیت پذیرای هدایت گردند.
۲- موعظه گری به معنای خیرخواه مردم بودن ، شرط دیگر هدایت کننده است تا گواه صدق گفتار او باشد و شوق در پذیرش ایجاد شود.
۳-رفتار حسنه داشتن زیرا امر تربیت بایستی با روش نیکو انجام شود چون عموم مردم به علت برخورد با مشکلات گوناگون دارای حالات مختلفی از خشم و ناراحتی هستند و بعضا دعوت را اجابت نمی کنند لذا دعوت کنندگان بایستی با اخلاق نیک متحمل انواع مخالفتها شده تا دعوت شوندگان فرصت شناخت و پذیرش
دعوت پیدا کنند.
موفق باشید. پورهادی