فرازهایی از زیارت جامعه کبیره - ۲۸
سه شنبه 13 اردیبهشت 1401
بازدید: 743
بنام خدا
فرازهایی از زیارت جامعه کبیره - ۲۸
عَصَمَكُمُ اللَّهُ مِنَ الزَّلَلِ وَ آمَنَكُمْ مِنَ الْفِتَنِ وَ طَهَّرَكُمْ مِنَ الدَّنَسِ وَ أَذْهَبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ وَ طَهَّرَكُمْ تَطْهِيراً
خدا شما را از لغزشها حفظ كرد و از فتنه ها ايمن داشت و از آلودگي پاك كرد و پليدي را از شما ببرد و پاكتان نمود، پاك كردني شايسته
شرح :
عَصَمَكُمُ اللَّهُ مِنَ الزَّلَلِ : خدا شما را از لغزشها حفظ كرد
مسیر حرکت آینده ی انسان نامعلوم و آبستن خطرات ناشناخته ایست که انسان غیر معصوم هر قدر هم با هوش و ذکاوت باشد قادر به درک ماهیت خطر نبوده و دچار لغزش خواهد شد. خداوند برای هدایت مردم امام را از حوادث آینده مطلع و ایشان را به علم لازمه حل مشکلات مربوطه آگاه و از لغزش ارتکاب به اشتباه حفظ می نماید.
آمَنَكُمْ مِنَ الْفِتَنِ : از فتنه ها ايمن داشت
گاهی ارتکاب به یک اشتباه منجر به ایجاد یک خط فکری انحرافی و نتیجتا تفرقه در امت شده و جنگ های خونین و خساراتی غیر قابل جبران به دنبال دارد.
اینگونه حوادث حاصله از یک اشتباه اساسی را فتنه می گویند. خداوند امام را از گرفتار شدن در چنین حوادثی محفوظ داشته تا مرجع مطمئنی برای اهل هدایت باشد.
طَهَّرَكُمْ مِنَ الدَّنَسِ : و از آلودگي پاك كرد
آلودگی به شرایط نامساعدی گفته می شود که زمینه ساز گناه شده مانند سطحی لغزنده شخص را به پرتگاه سقوط معنوی می فرستند. امام به نور هدایت الهی شرایط را تشخیص داده و در راه خاص تعیین شده از طرف خداوند طی طریق نموده و پیروان را نیز از آلوده شدن حفظ می فرماید.
وَ أَذْهَبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ : و پليدي را از شما ببرد
پلیدی ها عواملی هستند که در شرع مقدس از آنها نهی شده و سبب انهدام استعدادهای ذاتی انسان می شوند. این عوامل بعضا در امکانات مورد نیاز انسان به صورت مبهم و نهفته بوده برای افراد غیرمعصوم قابل شناسایی نیست. امام با مشاهده حقیقت موضوع عامل نهفته پلید را شناخته ، خود و طالبین هدایت را از ارتکاب به آنها باز می دارند.
وَ طَهَّرَكُمْ تَطْهِيراً : پاكتان نمود، پاك كردني شايسته
افراد غیر معصوم به دلیل عدم توانایی در شناختن عوامل آلوده کننده نهفته به طور کم یا زیاد مرتکب خطا شده ، سپس با کسب آگاهی از وضعیت خود اقدام به اصلاح نموده پاک می گردند. امام هدایت شده توسط خدا از ابتدا عوامل را شناخته و از ابتلا محفوظ می ماند.
این درجه از پاکی ذاتی بوده و قابل مقایسه با پاک شدگان بعد از آلودگی نیست. لذا در زیارت می فرماید پاکی شایسته ، یعنی برترین حالت که مختص به امام معصوم می باشد.
موفق باشید. پورهادی