المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فرازهایی از زیارت جامعه کبیره - ۲۷
    
بازدید: 564
    

بنام خدا


فرازهایی از زیارت جامعه کبیره - ۲۷


وَ شُهَدَاءَ عَلَي خَلْقِهِ وَ أَعْلاَماً لِعِبَادِهِ وَ مَنَاراً فِي بِلاَدِهِ وَ أَدِلاَّءَ عَلَي صِرَاطِهِ
و گواهاني بر خلقش و پرچمهايي براي بندگانش و مراكز نوري در كشورهايش و راهنماياني بر راهش


شرح :


شُهَدَاءَ عَلَي خَلْقِهِ : گواهاني بر خلقش
خداوند برای اتمام حجت بر بندگان خود در هر دوره و زمانی افرادی آراسته به زیور دین اسلام و پرورش یافته بر این مبانی خلق نموده تا گواه بر صحت دستورات دین و قابلیت اجرای آن در صحنه های واقعی اجتماع بشری باشد.
امام معصوم این شخصیت تربیت شده از سوی  خدا گواه تمام و کمال بر صدق وحی و الگو قرار گرفتن است. همچنین به افرادی که در سایر نقاط کره ی زمین  در پیروی از امام و اجرای دستورات ایشان کشته می شوند شهید گفته شده زیرا ایشان نیز بر مردم دیار خود گواه صدق ادعای منادیان دین بوده و در روز قیامت در کنار امام خود گواه خداوند بر امت زمان خویش خواهند بود.


وَ أَعْلاَماً لِعِبَادِهِ : و پرچمهايي براي بندگانش
صاحبان هر حزب و حرفه ای برای معرفی و تبلیغ ماهیت و مزایای خود از شیوه و روشها و ابزارهایی استفاده می کنند که نماد و پرچم آنها محسوب می شود. رفتار و عملکرد امام در زندگی شخصی و اجتماعی هم معرف احکام دین خدا و به منزله ی نماد یا پرچم دین اسلام در بین مردم است.


مَنَاراً فِي بِلاَدِهِ :مراكز نوري در كشورهايش
در زمان قدیم حکومت ها برای ابلاغ دستورات و اخبار به مردم شهر جایگاه مرتفعی ساخته تا مامورین از آنجا با صدای بلند ابلاغیه و اخبار را به سمع مردم برسانند که به این مکان مرتفع مناره گفته می شد. امام در هر زمان و مکان از جانب پروردگار ندا دهنده و ابلاغ کننده ی دستورات او بوده که در زیارت به مناره تعبیر شده است.


أَدِلاَّءَ عَلَي صِرَاطِهِ :راهنماياني بر راهش
همچنان که در مسیر جاده ها تابلوهایی برای راهنمایی مسافران به شهرها قرار داده شده تا مردم را به مقصد هدایت نموده از گم شدن یا سرگردانی آنها جلوگیری شود ، رهنمودهای امام در میان مردم نیز هدایت کننده به راه سعادت بوده و از گمراهی و سرگردانی ایشان خصوصا در حوادث طبیعی و یا بحران های ساختگی که توسط استعمارگران ایجاد می شود جلوگیری می نماید.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.