المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فرازهایی از زیارت جامعه کبیره-۲۴
    
بازدید: 583
    

بنام خدا


فرازهایی از زیارت جامعه کبیره-۲۴

وَ اجْتَبَاكُمْ بِقُدْرَتِهِ وَ أَعَزَّكُمْ بِهُدَاهُ وَ خَصَّكُمْ بِبُرْهَانِهِ وَ انْتَجَبَكُمْ لِنُورِهِ (بِنُورِهِ) وَ أَيَّدَكُمْ بِرُوحِهِ
و به قدرتش اختيار كرد و به هدايتش عزيز نمود و برهانش اختصاص داد و براي نورش برگزيد و به روحش تأييد فرمود


شرح :


وَ اجْتَبَاكُمْ بِقُدْرَتِهِ : و به قدرتش اختیار کرد.
خداوند پس از انتخاب رسولان بر اساس علم به شایستگی، ایشان را از سایرین متمایز می نماید که این عمل جدا سازی برای اعطای مزایایی در جهت اجرای ماموریت مربوطه است. لذا علاوه بر تشخیص برتری ایشان بر اساس علم ، نیاز به اعمال قدرت برای غلبه بر موانع پیش رو خواهد بود به همین علت قدرت را پشتیبانی انتخاب خود قرار می دهد.


وَ أَعَزَّكُمْ بِهُدَاهُ : و به هدایتش عزیز نمود
عزت مطلق خاص خداست و سایر مخلوقات متناسب با میزان قرب به درگاه پروردگار که در نتیجه اطاعت امر او صورت می پذیرد ، از فضیلت عزت برخوردار می گردند. امام هدایت که قرار است هادی بندگان خدا باشد اول هدایت شده و در عالی ترین مرتبه از درجات هدایت بوده و طبعا عزیزترین می باشد.


وَ خَصَّكُمْ بِبُرْهَانِهِ : با برهانش شما مختص نمود.
برهان دلیل به بیان فلسفی است که با علوم عقلی درک شده و هدایت کننده به سمت هدف کلی می باشد. وجود امام علامت هدایت به سمت خداست که این علامت با بیان فضائل علمی آشکار و در عمل به اجرا گذاشته شده است. بدین ترتیب علم توام با عمل امام ، برهان پرورگار برای هدایت مردم است.


انْتَجَبَكُمْ لِنُورِهِ (بِنُورِهِ) : برای نورش برگزید.
واژه ی نور در متون دینی بیانگر وضوح هدایت آن هم در نهایت شدت و لطافت است که از ذات حق منتشر شده باشد. معمولا به چنین حالتی در عرفان تجلی گفته می شود. انتخاب امام برای نور پروردگار علاوه بر بی نقص بودن وجود ایشان دلالت بر نهایت قرب به خدا و اتمام حجت برای هدایت گمراه ترین بنده است که هیج عذر و بهانه ای برای دعوت شونده باقی نخواهد گذاشت.


أَيَّدَكُمْ بِرُوحِهِ : به روحش تایید فرمود
خداوند امور مقدر شده را بوسیله عوامل مناسب با شرایط خلقت هر موجود اجرا می نماید و این عوامل دارای مراتب در شدت و قدرت هستند. وقتی می فرماید با روحش او را تایید فرمود یعنی خداوند پیامبر و امام معصوم را با نیروی مستقیم خودش که بالاترین قدرت و امر کننده به جبرئیل ،میکاییل،عزرائیل و اسرافیل است پشتیانی می نماید.


موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.