المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فرازهایی از زیارت جامعه کبیره-۲۳
    
بازدید: 571
    

بنام خدا


فرازهایی از زیارت جامعه کبیره-۲۳


اصْطَفَاكُمْ بِعِلْمِهِ وَ ارْتَضَاكُمْ لِغَيْبِهِ وَ اخْتَارَكُمْ لِسِرِّهِ
شما را با دانشش برگزيد و براي غيبش پسنديد و براي رازش انتخاب كرد


شرح :


خداوند با دانش شما را انتخاب نمود : پروردگار عالم بر اساس علم به صفات و فضائل ذاتی پیامبران و ائمه ایشان را برای رسالت برگزید . معمولا انتخاب وقتی مطرح می شود که برتری انتخاب شونده نسبت به سایرین مد نظر باشد و در چنین مواقعی انتخاب کننده بایستی  دارای عالی ترین ملاک و معیار باشد همچنین  در انطباق معیار بر موضوع واقعی برای تعیین مصداق دچار اشتباه نشود. و مسلما اجرای این دو شرط  مستلزم آگاهیست.

با توجه به اینکه قرار است حاصل انتخاب الگوی بشریت باشد ، ضرورت دارد که علم انتخاب کننده در اعلا درجه ی دقت و بدون خطا باشد تا ضامن سعادت هدایت شوندگان باشد که خاص خداوند است.


شما را برای غیبش پسندید : غیب به چیزی گفته می شود که در عین موجود بودن نه تنها خارج از دسترسی بلکه قابل ادراک عموم نیز نباشد.
این خصوصیت بیان می دارد که غیب از مقوله ای غیر مادی است و موجودات مادی استعداد دریافت آنرا ندارند در نتیجه امام به بعدی غیر مادی و مافوق سایر انسانها مجهز است که قابلیت دریافت غیب را دارد و رسیدن به این مرتبه  مستلزم تقوایی خارج از طاقت انسان معمولی بوده و مشمول عصمت می گردد که با مشاهده ی حقیقت شیء ، به اذن خدا ایجاد می گردد.


شما را برای رازش انتخاب نمود :اسرار یا راز نهفته هایی هستند که از عموم پنهان مانده و فقط خواص از آن مطلع هستند و اهمیت آنها در پنهان ماندن است.
کسانی قابلیت نگهداری اسرار دارند که با درک حکمت حوادث واقع تحمل سختی آنرا نموده و منتظر نتایج زیبای آن در قالب تحولات آینده می مانند.
چنین حالتی از ایمانی فزاینده سرچشمه گرفته و در عالیترین مدارج معرفت و خاص اولیای خداست.


موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.