المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فرازهایی از زیارت جامعه کبیره-۲۲
    
بازدید: 565
    

بنام خدا


فرازهایی از زیارت جامعه کبیره-۲۲


الْمُصْطَفَوْنَ الْمُطِيعُونَ لِلَّهِ الْقَوَّامُونَ بِأَمْرِهِ الْعَامِلُونَ بِإِرَادَتِهِ الْفَائِزُونَ بِكَرَامَتِهِ
برگزيده، فرمانبردار خدا، قيام كننده به فرمانش، عمل كننده به خواسته اش، دست يافته به كرامتش


شرح :


۱-برگزیده : لازم است رهبر جامعه برترین شخصیت در تمام صفات انسانی بوده تا جوابگوی نیاز مراجعات دعوت شوندگان در همه ی ابعاد انسانی باشد لذا امام معصوم تربیت شده ی پروردگار و دارای عالی ترین صفات انسانی از طرف خداوند برای هدایت جامعه برگزیده شده است.


۲-فرمانبردار خدا : با توجه به جایگاه عالی امامت و مرجع قرار گرفتن از سوی اقشار مختلف جامعه این موقعیت مورد توجه افراد سودجو واقع شده و با تجمع در اطراف امام سعی در کسب موقعیت و به دست آوردن جایگاه اجتماعی دارند. اینان به طرق مختلف سعی در همسو نمودن امام با منافع خود داشته از هیچگونه توطئه و ترفندی کوتاهی نمی کنند. لذا امام بایستی ضمن خنثی نمودن ترفند های دشمن با حفظ هوشیاری از تهدیدات آنها نهراسیده و تابع مطلق امر پروردگار باشد.


۳-قیام کننده به فرمانش : از طرف قدرت طلبان موانع بی شماری در مسیر هدایت مردم ایجاد می شود که امام موظف به قیام در مقابل ایشان و دفاع از حقوق مردم است.


۴- عمل کننده به خواست و اراده ی خدا: بین خواست و اراده خدا اختلاف نظر تفسیری در بحث فلسفی مطرح می باشد.
بعضی خواست خدا را با اراده او یکی می داند و خواستن از جانب خدا را مساوی با اراده و شدن می دانند ، گروهی دیگر خواستن را جزء برنامه ی تعیین شده بر اساس علم خدا دانسته و اراده را اعمال قدرت خدا برای به اجرا درآمدن می دانند. در هر دو صورت امام هر تصمیمی را با القاء خداوند و هر حرکتی را با پشتوانه ی قدرت خدا انجام می دهد.


۵- رستگار و دست یافته به کرامتش : برای رهبران جامعه از ابتدای خلقت تا درک رسالت مرحله ی رشد و آگاهیست سپس با پذیرفتن مسئولیت هدایت جامعه  حامل رسالت شده و در برخورد با مشکلات اجرایی متحمل افت و خیزهای زیادی می شوند. سرانجام در صورت موفقیت ، به سرمنزل مقصود رسیده و امانت الهی را تحویل بارگاه حق تعالی می نماید. برای امام معصوم که خلیفه الله است این موفقیت با تمام مراحل خاصه ی آن از قبل مشخص و تضمین شده است.
به همین علت کلمه الفائزون به معنی رستگاران به کار برده می شود که متضمن مفهوم موفقیت تضمین شده می باشد.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.