المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فرازهایی از زیارت جامعه کبیره -۲۱
    
بازدید: 572
    

بنام خدا


فرازهایی از زیارت جامعه کبیره -۲۱


وَ أَشْهَدُ أَنَّكُمُ الأَْئِمَّهُ الرَّاشِدُونَ الْمَهْدِيُّونَ الْمَعْصُومُونَ الْمُكَرَّمُونَ الْمُقَرَّبُونَ الْمُتَّقُونَ الصَّادِقُونَ
و گواهي مي دهم كه شماييد پيشوايان رشد یافته ، راه یافتگان ، معصوم، مكرّم، مقرّب ، پرهيزگار، راستگو


شرح :


بر اساس اصل سنخیت در هر صنف و نوع از فعالیت های رایج در اجتماع بشری اعم از شغلی- ورزشی- علمی - اقتصادی - نظامی  قوی ترین و ماهرترین فرد در آن رشته به عنوان رئیس و رهبر انتخاب شده تا راه را برای پیشرفت سایرین هموار نماید.


انتخاب امام معصوم در دین از طرف خداوند ، برای تمام اصناف و بر اساس این معیارها تعیین می شود :
۱ - رشد یافته : مرشد و راهنما به کسی گفته می شود که علم و اطلاعات لازمه راه را در اختیار سالکین قرار داده و سالک بدون اجبار بلکه از باب شوق به مزایای آن تصمیم به حرکت به سمت کمالات انسانی گرفته به مدارج عالیه نائل می گردد.


۲- راه یافته : بعضی از راهنمایان علم را صرفا از منابع موجود آموخته اند اما خود آن را تجربه نکرده اند. مسلما راهنمایی اینگونه پیشوایان منطبق بر واقع نبوده و دارای نواقصی در مرحله اجرا خواهد بود که سالک را از ادامه راه باز می دارد. امام خود راه کمال را طی نموده و رهنمودهای ایشان کاملا منطبق بر واقعیت و راهگشا در مشکلات خواهد بود.


۳ - معصوم : علم دانشمندان بر اساس تحقیق بر روش آزمون و خطا تحصیل شده و دارای خطاهای خاص خود در هر رشته بوده که با پیشرفت های بعدی آن خطا آشکار و برطرف می شود ولیکن علم امام از مشاهده ی حقیقت امر در هر موضوعی حاصل شده و کاملا بدون خطاست و به همین علت دارای عصمت یعنی محفوظ از هر نوع خطای علمی ، محاسباتی و حسی می باشد.


۴-مکرم : رهبری در کلیه ی اصناف و گروههای اجتماعی بر اساس منافع و به دنبال تقاضای سالک صورت می گیرد در حالی که رهنمودهای امام در دین بر اساس ماموریت الهی و در راستای نیاز بشریت ، متناسب با ظرفیت هر فرد و بدون انتظار پاداش انجام می شود که باعث حفظ کرامت امام و احترام سالک می شود.


۵ - مقرب : این واژه در جایی به کار برده می شود که ایجاد و معرفی بالاترین سطح اعتماد مد نظر باشد . سالک با درک مقام قرب امام به خداوند مطمئن به صحت رهنمودهای ایشان شده و بدون ترس و نگرانی با آرامش خاطر طی طریق می نماید.


۶-متقی :  تقوا به مفهوم حفظ حدود الهی در همه ی شئونات فعالیت های بشری می باشد. بنابراین امام معصوم  تمامی دستورات خود را بر اساس حکم خدا استوار نموده و در حد اعلای عدالت ممکن رهبری می فرماید.
۷- صادق : دروغ در جایی مطرح می شود که واقعیت موجود علیه منافع باشد.اما برای معصوم تنها انجام تکلیف و جلب رضایت پروردگار ملاک است ولاغیر

موفق باشید.پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.