فرازهایی از زیارت جامعه کبیره -۲۱
چهار شنبه 7 اردیبهشت 1401
بازدید: 761
بنام خدا
فرازهایی از زیارت جامعه کبیره -۲۱
وَ أَشْهَدُ أَنَّكُمُ الأَْئِمَّهُ الرَّاشِدُونَ الْمَهْدِيُّونَ الْمَعْصُومُونَ الْمُكَرَّمُونَ الْمُقَرَّبُونَ الْمُتَّقُونَ الصَّادِقُونَ
و گواهي مي دهم كه شماييد پيشوايان رشد یافته ، راه یافتگان ، معصوم، مكرّم، مقرّب ، پرهيزگار، راستگو
شرح :
بر اساس اصل سنخیت در هر صنف و نوع از فعالیت های رایج در اجتماع بشری اعم از شغلی- ورزشی- علمی - اقتصادی - نظامی قوی ترین و ماهرترین فرد در آن رشته به عنوان رئیس و رهبر انتخاب شده تا راه را برای پیشرفت سایرین هموار نماید.
انتخاب امام معصوم در دین از طرف خداوند ، برای تمام اصناف و بر اساس این معیارها تعیین می شود :
۱ - رشد یافته : مرشد و راهنما به کسی گفته می شود که علم و اطلاعات لازمه راه را در اختیار سالکین قرار داده و سالک بدون اجبار بلکه از باب شوق به مزایای آن تصمیم به حرکت به سمت کمالات انسانی گرفته به مدارج عالیه نائل می گردد.
۲- راه یافته : بعضی از راهنمایان علم را صرفا از منابع موجود آموخته اند اما خود آن را تجربه نکرده اند. مسلما راهنمایی اینگونه پیشوایان منطبق بر واقع نبوده و دارای نواقصی در مرحله اجرا خواهد بود که سالک را از ادامه راه باز می دارد. امام خود راه کمال را طی نموده و رهنمودهای ایشان کاملا منطبق بر واقعیت و راهگشا در مشکلات خواهد بود.
۳ - معصوم : علم دانشمندان بر اساس تحقیق بر روش آزمون و خطا تحصیل شده و دارای خطاهای خاص خود در هر رشته بوده که با پیشرفت های بعدی آن خطا آشکار و برطرف می شود ولیکن علم امام از مشاهده ی حقیقت امر در هر موضوعی حاصل شده و کاملا بدون خطاست و به همین علت دارای عصمت یعنی محفوظ از هر نوع خطای علمی ، محاسباتی و حسی می باشد.
۴-مکرم : رهبری در کلیه ی اصناف و گروههای اجتماعی بر اساس منافع و به دنبال تقاضای سالک صورت می گیرد در حالی که رهنمودهای امام در دین بر اساس ماموریت الهی و در راستای نیاز بشریت ، متناسب با ظرفیت هر فرد و بدون انتظار پاداش انجام می شود که باعث حفظ کرامت امام و احترام سالک می شود.
۵ - مقرب : این واژه در جایی به کار برده می شود که ایجاد و معرفی بالاترین سطح اعتماد مد نظر باشد . سالک با درک مقام قرب امام به خداوند مطمئن به صحت رهنمودهای ایشان شده و بدون ترس و نگرانی با آرامش خاطر طی طریق می نماید.
۶-متقی : تقوا به مفهوم حفظ حدود الهی در همه ی شئونات فعالیت های بشری می باشد. بنابراین امام معصوم تمامی دستورات خود را بر اساس حکم خدا استوار نموده و در حد اعلای عدالت ممکن رهبری می فرماید.
۷- صادق : دروغ در جایی مطرح می شود که واقعیت موجود علیه منافع باشد.اما برای معصوم تنها انجام تکلیف و جلب رضایت پروردگار ملاک است ولاغیر
موفق باشید.پورهادی