المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فرازهایی از زیارت جامعه کبیره ۱۷-۱۸
    
بازدید: 580
    

بنام خدا


فرازهایی از زیارت جامعه کبیره ۱۷-۱۸


أَشْهَدُ أَنْ لاَ إلَهَ إلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ كَمَا شَهِدَ اللَّهُ لِنَفْسِهِ وَ شَهِدَتْ لَهُ مَلاَئِكَتُهُ (۱۷)
وَ أُولُوا الْعِلْمِ مِنْ خَلْقِهِ لاَ إلَهَ إلاَّ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ  (۱۸)
گواهي مي دهم كه معبودي جز خدا نيست، يگانه است و براي او شريكي نيست، همچنان كه خدا براي خويش گواهي داده، فرشتگانش و دانشمندان از بندگانش براي او گواهي دادند معبودي جز او نيست، عزيز و حكيم است.

شرح :


زیارت کننده با مشاهده ی فضایل امام که دلالت بر وجود حق دارد ادای شهادتین نموده و به وحدانیت خداوند اعتراف می نماید. چرا که منظور از تعیین امام از جانب خداوند نیز همین امر هدایت بوده است.
سپس زائر شهادت خود را موید به تائید پروردگار نموده بیان خود را به عالی ترین مرتبه سوق داده و می گوید آنچنان که پروردگار شهادت داده است.
آوردن نام کلمه فرشتگان دلیل بر قداست شهادت است. اما برای اعلان آگاهانه بودن شهادت دانشمندان را همراه نموده و این گواهی علامت بندگی خدا قرار
می گیرد.

 
تعبد در ذات مخلوق مستتر بوده و با اعلان شهادتین معبودیت خداوند برای عبد پذیرفته می شود و از ویژگی های خداوند عزیز به معنی نافذ بودن در همه چیز(قلب و جوهر مخلوقات) و غیر قابل نفوذ بودن خداست.
در پایان و راس همه صفات خدا حکمت است یعنی همه ی امورات ، تقدیرات و تغییرات صورت گرفته از جانب پروردگار براساس علم و هدفمند بوده که نهایتا به سعادت ختم خواهد گردید.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.