المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فرازی از زیارت جامعه کبیره-۱۵
    
بازدید: 575
    

بنام خدا


فرازی از زیارت جامعه کبیره-۱۵


وَ أَهْلِ الذِّكْرِ وَ أُولِي الأَْمْرِ وَ بَقِيَّهِ اللَّهِ وَ خِيَرَتِهِ وَ حِزْبِهِ وَ عَيْبَهِ عِلْمِهِ
و اهل ذكر و صاحبان فرمان و باقيمانده ی خدا و برگزيدگان او و گروه و صندوق دانش حق.


شرح :


اهل الذکر : به طور دائم و مستمر آگاه بودن
همچنان که نسیان به معنی فراموشی و غفلت به معنی بی خبریست ، خبیر به معنی آگاه و ذکر به معنی یاد آوری یا ایجاد کننده یر آگاهی به طور مستمر است که مفهومی مقابل آن دو کلمه می باشد.
انسان عادی به طور معمول وقتی به امری اشتغال دارد از سایر امور فارغ می باشد ولیکن کیفیت حضور امام معصوم در ارتباط با خداوند به صورت احاطه برحقیقت امور بوده و هیچ امری او را از سایر امور باز نمی دارد.


و اولی الامر : صاحبان فرمان
جامعه ی بشری دارای مراتب بوده و انجام کارهای گروهی ایجاب می نماید که شخصی در راس قرار گرفته و به دیگران دستور دهد. چون این تشکیلات و ارتباط بر اساس منافع شخصی یا گروهی استوار شده جایگاه افراد فرمان دهنده بدون احراز شایستگی به معنای واقعی بوده و فرمان دهنده مرتکب ستم به زیر دستان می شود.
اما جایگاه رهبر در مکتب الهی بر اساس شایستگی اعطا شده از طرف خداوند بوده و در صدور فرمان جهت واگذاری امور به افراد هیچ ستمی واقع نمی گردد.


و بقیه الله : ادامه و باقیمانده ی خدا
در عالم ماده همه چیز فانی بوده و موجودات متناسب با میزان ترکیب و برخورداری از حقیقت وجودی یعنی نفحه ی الهی ماندگار خواهند شد. امام معین شده از جانب خدا به علت اتصال تمام وجود برگرفته از انوار الهیه بوده به طوریکه پس از مرگ طبیعی نیز دارای قدرت تاثیر گذاری در عالم ماده و معنا داشته ، وجود و حضوری جاودانه دارد.


و خیرته : بهترین فرستاده شده از طرف خدا
خوبی و بدی در عالم ماده به صورت مقایسه ای و نسبی می باشد اما خوب معرفی شده توسط خداوند مطلق و به دور از هرگونه زیان خواهد بود.


و حزبه : جمع و گروه خدایی
انسان موجودی اجتماعی است و برای بقا نیازمند به حضور در جمعی موافق است که تامین کننده منافع عادلانه او باشد. امام با آگاهی از دستورات خداوند برای هدایت بشریت دارای تشکیلاتی بر اساس نظام الهی می باشد که تامین کننده ی منافع عادلانه افراد گروه در حد اعلا ست.


و عیبه علمه : صندوق علم خدا
امام دارای ارتباط دائم با مبداء هستی بوده و برای حل هر مشکلی بدون معطلی روش علمی مربوطه را از منبع وحی دریافت می دارد. این کیفیت بهرمندی از علم خدا در اداره امور عالم به صندوق علم خدا تعبیر شده است.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.