المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فرازی از زیارت جامعه کبیره-۱۳
    
بازدید: 575
    

بنام خدا


فرازی از زیارت جامعه کبیره-۱۳


وَ عِبَادِهِ الْمُكْرَمِينَ الَّذِينَ لاَ يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ
و بندگان گرامي خدا آنان كه به گفتار بر خدا پيشي نمي گيرند، و به دستورش عمل مي كنند، و رحمت و بركات خدا بر آنان باد.

شرح :


عباده المکرمین : بندگان گرامی خدا
در کلمه بندگی دو نکته حائز اهمیت است اولین نکته ای که انسان خداپرست بایستی بشناسد ، مفهوم بندگی خداست. درک این موضوع اگرچه بر حسب فطرت انسانی برای همه میسر است ولیکن کسب معرفت با تحقیق به روش علمی متناسب با فرهنگ و ادبیات هر ملت  بسیار سریعتر،مفیدتر،شیرین تر و پایدارتر خواهد بود.
دومین و مشکل ترین رسالت بنده ی خدا حفظ حالت بندگی در هر لحظه و صحنه زندگی می باشد. زیرا از یک طرف مشکلات طبیعی زندگی او خسته نموده و انتظار کمک خاص از آفریدگار دارد و از طرف دیگر تبلیغات استعمارگران که با القاء تفکر غلط سعی در انهدام بنیان های فرهنگی دیگر ملل را دارند در ذهن او ایجاد وسواس نموده و به انواع احتمالات مبتلا شده و از ادامه راه باز می ماند.
سومین خطری که بندگی خدا را تهدید می کند پیشرفتها و موفقیت های ظاهرا بزرگ از قبیل قدرت ،شهرت و ثروت است که سبب ابتلا به انواع فساد خواهد بود.
امام معصوم به لحاظ مراقبت شدید بر افکار ، گفتار و اعمال به طور دائم از این ابتلائات محفوظ مانده که همین امر باعث عزت ایشان نزد پرورگار می شود .


لا یسبقونه بالقول و هم بامره یعملون : آنان که به گفتار بر خدا پیشی نمی گیرند و به دستورش عمل می کنند.
یکی از موارد انحراف از بندگی غرور ناشی از توفیق در پرهیز از معصیت و توفیق عبادت و انجام امور خیر و خدمات اجتماعی بوده که در نفس شخص به طور ناخودآگاه  نسبت به خدا، عموم مردم و اطرافیان ایجاد توقع نموده و باعث تغییر رفتار مشهود او در برخوردهای اجتماعی می شود و دیگران را برای پذیرش و انجام امور دینی تحت فشار قرار می دهد که این کار  سبقت گرفتن از امر خدا هم در گفتار و هم در عمل محسوب می شود.
امام  دارای اعتدال رفتار  در این خصوص بوده و حدود الهی را برای حفظ حقوق غریزی - فطری - اجتماعی افراد محفوظ می دارد.
بنابراین  وجود امام لایق دریافت درود و مشمول رحمت و برکات الهی خواهد بود.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.