المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره بقره - آیه ۳)
    
بازدید: 646
    

بنام خداوند بخشنده مهربان


الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ‌.
(متّقين) كسانى هستند كه به غيب ايمان دارند و نماز را به پاى مى‌دارند و از آنچه به آنان روزى داده‌ايم، انفاق مى‌كنند.


قرآن کریم (سوره بقره - آیه ۳)


شرح :


در آیه ی شریفه حداقل سه شرط برای بنده ی مومن بودن بیان شده است :
۱- الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ : (متّقين) كسانى هستند كه به غيب ايمان دارند
ایمان به عالم غیب شامل دو مرحله می شود اولا عالم ملکوت ، یعنی قبل از ورود به دنیای مادی که مخلوقات با صورت هایی دارای معانی حقیقی موجود شده و بعضا از طریق رویا  در عالم خواب و یا حتی بیداری برای اهل معرفت و مکاشفه ، قابل مشاهده هستند واین مشاهدات ، معمولا حامل اخباری از وقایع آینده می باشند.
ثانیا عالم بعد از مرگ شامل برزخ و قیامت که به همان طریق قبل قابل مشاهده بوده و عموما بیانگر نتایج اعمال انجام شده هستند تا مومنین نسبت به اصلاح رفتار خویش اقدام نمایند.
حال کسی که به طور کلی منکر غیب باشد مشرک بوده و طبق روایات  شرک در زمره ی گناهان نابخشودنی خواهد بود.


۲-يُقِيمُونَ الصَّلاةَ : و نماز را به پای می دارند.
شرط دوم ایمان نه فقط نماز خواندن بلکه مواظبت بر نماز و حفظ آن تحت هر شرایطی است و به همین خاطر از واژه ی "یقیمون" یعنی به پا می دارند استفاده شده  نه " یقرءون" به معنای می خوانند که لازم است  به این نکته توجه شود.


۳- وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ‌ : و از آنچه به آنان روزى داده‌ايم، انفاق مى‌كنند.
اصطلاح روزی به چند صورت تفسیر شده است اول آنچه قابل خوردن بوده و حداقل غذا برای ادامه حیات باشد.
دوم آنچه لازم زندگی نوع بوده باشد اعم از غذا ، لباس، مسکن و غیره.
سوم آنچه مورد نیاز هر موجود در مسیر تکاملی او باشد اعم از مادی و معنوی که توسط خداوند به او عطا شده است نه تصرف از هر طریقی.
مومن موظف است تا همنوعان خود مخصوصا خواهران و برادران مسلمان را در مازاد مصرف خود شرکت دهد.


برای کسانی که در این امر قصور ورزند ، دو صورت متصور است :
۱-اگر از باب انکار باشد که مشرک خواهد زیرا حکم خدای خویش را نپذیرفته است.
۲-کوتاهی او بخاطر تنبلی یا بخل و حسادت بوده که گناه محسوب می شود.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.