المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن مجید ( سوره والذاریات - آیه ۵۶)
    
بازدید: 641
    

بنام خداوند بخشنده ی مهربان


وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ﴿۵۶﴾
و ما جن و انس را نیافریدیم مگر برای اینکه مرا پرستش کنند.


قرآن مجید ( سوره والذاریات - آیه ۵۶)


شرح :


چه لزومی به خلقت جن و انس بود، در حالی که خداوند از عبادت شدن بی نیاز است اما ایشان را را خلق نموده سپس آنها را به عبادت امر می فرماید ، ضمن اینکه از خصلت سرکشی و عصیان نهفته در ذات آنها آگاه است.


ضمن اینکه قبلا ملائکه را در انواع و مراتب و درجات خلق و بدون هیچگونه انحرافی به عبادت خویش مسخر کرده بود.
خداوند در ذات خود به اسما و صفاتی که علم او باشند و با پشتوانه قدرت لایتناهی ، غنی و از غیر بی نیاز است.این غنای خدا از مشاهده ی داشته های او حاصل می شود که نتیجه ی تجلی بر خویش می باشد.
از جمله تجلیات الهی، تجلی خالقیت اوست که علت خلقت عالم است. از آنجا که خداوند دارای علم بی نهایت و با پشتوانه ی قدرت مطلق و حیات ابدیست ، ایجاب می نماید که تجلیات او هریک کاملتر از دیگری باشد.


لذا برای خلقت خویش ، مراحل و مراتبی مقدر داشت و انسان را در راس همه قرار داده، با این تهدید که در صورت استنکاف از عبودیت ، همه را محو می کند و عالمی دیگر را خلق حواهد نمود که ضمن بی شباهت بودن به این عالم ، به مراتب از آن کاملتر خواهد بود.


چون عالم خلق شده مخلوق می باشند و ایجاب می نماید که عبد باشند و به وظیفه ی بندگی خویش یعنی عبادت اشتغال ورزند نه اینکه خدا به عبادت ایشان نیازمند باشد. با توجه به اینکه مخلوقات ، در تجلی ذات خدا بر خودش که برای غنای او صورت می گیرد ، متحمل مشقت خواهند شد ، خداوند از باب فضل و رحمت ، برای ایشان حقوقی را بر خود واجب نمود که تامین کننده ی سعادت ابدی آنهاست.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.