المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

شرح فراز شانزدهم از زیارت امین الله
    
بازدید: 823
    

یا لطیف


شرح فراز شانزدهم از زیارت امین الله


وَ حَوَائِجَ خَلْقِكَ عِنْدَكَ مَقْضِيَّهٌ وَ جَوَائِزَ السَّائِلِينَ عِنْدَكَ مُوَفَّرَهٌ وَ عَوَائِدَ الْمَزِيدِ مُتَوَاتِرَهٌ
و حاجات خلق نزد تو برآورده شده است، و جايزه هاي درخواست کنندگان پيش تو وافر و كامل گشته است، و عايدات و بهره های افزون پياپي است.

شرح:


وَ حَوَائِجَ خَلْقِكَ عِنْدَكَ مَقْضِيَّهٌ : و حاجات خلق نزد تو برآورده است.
منظور از "حَوَائِجَ خَلْقِكَ" نیاز عمومی همه پدیده ها اعم از جانداران و ظاهرا جمادات است که برای بقاء نیازمند علل و عواملی هستند.
عبارت "عِنْدَكَ مَقْضِيَّهٌ " بیانگر برنامه ی تصویب شده در قضای الهی است که طی مراحل طبیعی آفرینش به اجرا گذاشته شده و عالم خلقت مراحل تکوینی خود را تحت تاثیر عوامل مربوطه طی خواهد کرد.


وَ جَوَائِزَ السَّائِلِينَ عِنْدَكَ مُوَفَّرَهٌ : و جايزه هاي درخواست کنندگان  پيش تو وافر و كامل است.
اگرچه همه موجودات به صورت تکوینی از آفریدگار خود درخواست دارند ولیکن منظور از " السَّائِلِينَ " انسان طالب کمال است که اولین مرحله ی معرفت را درک نموده برای دریافت فیوضات الهی ، از خدای خویش درخواست کمک دارد ، به همین دلیل خداوند برای او پاداش کامل را تضمین می نماید.


وَ عَوَائِدَ الْمَزِيدِ مُتَوَاتِرَهٌ : و عايدات و بهره های افزون پياپي است.
منظور از "عَوَائِدَ " آن مقدار از عطایای پروردگار است که به دست انسان طالب کمال رسیده و در راستای رسالت تعیین شده مورد استفاده قرار گرفته است به همین خاطر مشمول افزایش پیاپی گردیده است زیرا چنین کسی به اذن پرودرگار به منبع بی نهایت فیض الهی متصل شده است.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.