المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

شرح فراز دوم از زیارت امین الله
    
بازدید: 690
    

یا لطیف


شرح فراز دوم از زیارت امین الله


أَشْهَدُ أَنَّكَ جَاهَدْتَ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ وَ عَمِلْتَ بِكِتَابِهِ وَ اتَّبَعْتَ سُنَنَ نَبِيِّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
شهادت مي دهم كه تو در راه خدا آن چنان كه بايد جهاد كردي و به كتابش عمل نمودي و روشهاي پيامبرش -درود خدا بر او خاندانش- را پيروي كردي


شرح :


در این فراز از زیارت  سه خصلت از خصوصیات امیرمومنان بودن  بیان می گردد:


۱-أَشْهَدُ أَنَّكَ جَاهَدْتَ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ : شهادت مي دهم كه تو در راه خدا آن چنان كه بايد جهاد کردی
جهاد به معنی تلاش و کوشش همه جانبه همراه با عزم راسخ در راه خداست اما به طور معمول  به جنگیدن تا رسیدن به شهادت شناخته شده ، که امری اجتناب ناپذیر در راه حفظ ارزشهای انسانی مبتنی بر اصول و اعتقادات دینی هستند.


این امر خطیر توسط مجاهدان با کیفیات مختلف در میدان واقعی صورت می پذیرد که بستگی به میزان معرفت و توانایی ایشان دارد. به همین دلیل در مورد امیرمومنان  عبارت  "حق جهاد " به کار برده شده است یعنی جهاد را در اعلی مرتبه از معرفت به خدا و آخرین حد از توان انسانی  انجام داد.


۲- وَ عَمِلْتَ بِكِتَابِهِ : و به كتابش عمل نمودی
قرآن کتاب خداست که در آن دستورات لازم برای چگونه زیستن براساس ارزشهای انسانی بیان شده است. امیرمومنان به عنوان رهبر جامعه اسلامی اولا بعد از پیامبر خدا ، بالا ترین سطح شناخت به این منبع قانون الهی را دارد. ثانیا از دقیق ترین و صحیح ترین عملکرد به آن  در زندگی فردی و اجتماعی برخوردار است.


۳- وَ اتَّبَعْتَ سُنَنَ نَبِيِّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :و روشهاي پيامبرش (درود خدا بر او خاندانش) را پيروي كردی
قوانین بیان شده در کتاب آسمانی قرآن اکثرا به صورت اجمال بوده که هم تفصیل آن توسط پیامبر بیان شده است و هم نحوه ی اجرای این قوانین و انطباق آن با واقعیت  توسط نبی مکرم عملا انجام گردیده که به آن سنت گفته می شود.
امیرمومنان  از این جهت که مستقیم از جانب پیامبر تحت تعلیم و تربیت قرار گرفته اند هم در علم به تفصیل آیات قرآن و هم در شناخت نحوه ی اجرای آن توسط پیامبر اعلم از سایر مومنان هستند.

موفق باشید.  پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.