المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

شرح فراز اول از زیارت امین الله
    
بازدید: 685
    

یا لطیف 


شرح فراز اول از زیارت امین الله


اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ وَ حُجَّتَهُ عَلَي عِبَادِهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ
سلام بر تو اي امين خدا بر روي زمينش و حجّت او بر بندگانش، سلام بر تو اي امير مؤمنان


شرح :


اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ وَ حُجَّتَهُ عَلَي عِبَادِهِ : سلام بر تو اي امين خدا بر روي زمينش و حجت او بر بندگانش
خداوند نقطه ی آغاز حرکت انسان به سمت کمال را زمین در نظر گرفته و علم خود را چراغ راه او قرار داد. در این راستا طبق فرمایش پیامبر اکرم(ص)    علی ابن ابی طالب را به عنوان جانشین فرستاده ی خود جهت راهنمایی مردم و امانتدار خزانه ی علم پروردگار برای بهرمندی صحیح از منبع علم الهی معین نمود.


حضرت علی (ع) با گفتار و عملکرد خود در زندگی فردی و اجتماعی ، قابلیت الگو بودن را اثبات نموده به طوری که برای انسان جستجوگر طالب سعادت ، هیچ گونه عذری باقی نگذاشته و به همین دلیل حجت خدا بر بندگان قرار گرفته است.
به آن دسته از دلائل عقلی ،نقلی وسندی  که بر واقعیت منطبق گردیده و حقیقت را آشکار می نماید حجت گفته می شود که برای تحقیق کننده ایجاد وظیفه می نماید.


اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ : سلام بر تو اي امير مؤمنان
مومن به کسی گفته می شود که با شناخت حقیقت موضوعی ، صحت آن را پذیرفته باشد. برای هر جمعی سرپرستی وجود دارد که در خصوصیات مورد نظر ایشان سرآمد بوده فلذا به عنوان امیر  با مفهوم کلی امر کننده ، شناخته و پذیرفته می شود.


بنابراین به این دلیل به علی ابن ابی طالب (ع) امیرمومنان می گویند که در ایمان به خداوند با معیار تعیین شده در دین مبین اسلام بر همه ی بندگان برتری دارند.
از این رو  پیرو ایشان  با سلام دادن برای حضرتش ، در خواست سلامتی نموده و محبت قلبی خود را ابراز می نماید.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.