المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

عوامل موثر در مسیر کمال انسان
    
بازدید: 788
    

بسمه تعالی


عوامل موثر در مسیر رشد و کمال انسان


انسان این اشرف مخلوقات  با قابلیت ذاتی برای کسب درجات عالیه ی کمال ، دارای استعدادهای گوناگون و کشف نشده ایست که شکوفائی آنها در یک دور از زندگی مقدور نبوده و بایستی طی نسل ها تحقق پذیرد.
کسی نمی توانست حدس بزند که این موجود غارنشین کره ی ماه را تسخیر کرده و عزم سیردر  فضای لایتناهی را نماید.با وجود پیشرفت های شگفت انگیز هم اکنون نیز کسی نمی تواند حدس بزند که در آینده ای نه چندان دور ، چه تحولاتی بدست این موجود کوچک اما شریف و شگفت انگیز حاصل شود!


به فرمایش مربیان بشریت استعدادهای انسان تحت تاثیر چهار عامل قرار دارد :


الف) استعدادهای ارثی که به طور ذاتی و خارج از کنترل به نسل بعد منتقل شده و شخص باید بار مثبت یا منفی آنرا متحمل گردد که در این مرحله دو نوع خدمت می تواند از طرف والدین به نسل آینده ارائه شود :


۱- توجه در مورد کیفیت تغذیه و فعالیت های متناسب با آن که حاصلش داشتن جسمی سالم برای نسل جدید خواهد بود تا شخص بتواند آنرا مرکبی راهوار برای تلاش علمی و معنوی قرار دهد.
۲- ایجاد ساختار فکری منطقی و سالم که در نتیجه ی مطالعه و تحقیق علمی از یک سو و عبادت و بندگی خدا در کسب آرامش و سلامت روح برای خودشان و سپس انتقال آن به آیندگان باشد.


ب) محیط خانواده که حاصل تلاش پدر و مادر در میزان درک آنها از کمالات بشری و توانایی ایشان در فراهم نمودن شرایط رشد و ترقی فرزندان خواهد بود.
عوامل موثر در ایجاد شرایط مساعد عبارتند از :


۱- کیفیت حضور والدین در اجتماع که شامل وضعیت اقتصادی ایشان  و توانایی آنها در فراهم نمودن امکانات رشد و پیشرفت فرزندان می باشد و همچنین ارتباط و درک اجتماعی پدر و مادر جهت معرفی منابع علمی و مشاوره ی مطمئن در تعیین مسیر آینده و چگونگی تامین کمبودها از منابع موجود به روش صحیح در شرایط مختلف که همان مدیریت زندگی است.


۲- حفظ اعتقادات مبتنی بر پایداری بر ارزشهای انسانی که می تواند اولا تامین مایحتاج خانواده با حفظ حقوق دیگران باشد و یا به قیمت پایمال نمودن حقوق همنوعان.و نیز ارتباط با مبدا هستی یعنی بندگی خدا که می تواند فرزند را شخصیتی مفید و خدمتگزار به جامعه بار بیاورد و یا او را مبدل به موجودی خودخواه و ظالم سازد.


ج) اجتماع که متشکل از عملکرد کل افراد خصوصا حاکمین بوده و می تواند شرایط رشد یا سقوط نسل آینده را تعیین نماید.


د) تشخیص ومصلحت اندیشی که حاصل درک خود فرد از زندگی در نتیجه تعیین کننده ی مسیر آینده اوست به همراه  میزان تلاشش برای حصول موفقیت خواهد بود.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.