المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فراز آخر از دعای ۴۹ _ دفع مکر دشمن
    
بازدید: 698
    

بنام خدا


فراز آخر از دعای ۴۹ _ دفع مکر دشمن


پس ای خدای من  از رحمت و توفیق پایدارت به من ببخش که آن را نردبان رسیدن به خشنودی ات قرار دهم و به سبب آن از عقوبتت ایمن گردم ،ای مهربان ترین مهربانان.


شرح :


خداوند از باب رحمت واسعه ی خود و به صورت گسترده و فراگیر به همه ی موجودات فرصت حیات همراه  با نعمت های مورد نیاز را ارزانی داشته  و به انسان به طور خاص ، امکان موفقیت در کسب درجات مادی و معنوی را عطا فرموده است. ولیکن توفیقات معمول ، هر کدام تحولی مقطعی در مراحل کمال ایجاد نموده که امکان ضایع شدن آن توسط حادثه و یا خطایی وجود دارد.


لذا امام سجاد(ع) در اینجا  توفیق خاصی را از خداوند مسئلت می فرماید که سقوطی به دنبال نداشته باشد و آنرا " توفیق پایدار " می نامند.
حال باید دید توفیق مورد نظر امام چیست و از چه کیفیتی برخوردار است که می تواند نردبان ترقی به سوی خشنودی پروردگار قرار گیرد.در روایات و آیات مربوطه به توصیف روز قیامت مکرر مشاهده می کنیم که افراد در تاریکی محض قرار گرفته و با توجه به خاموش شدن خورشید ، تنها نور موجود برای روشن نمودن مسیر  تجلی ایمان اشخاص است که متناسب با درجات کسب شده در دنیا ، دارای شدت و ضعف می باشد.


این نور در واقع تجلی همان حقایق درک شده در دنیا هستند که به مومن  تشخیص لازم جهت شناخت راه حق از باطل را عطا نموده  و او را از گمراهی محفوظ می دارد.
خداوند در قرآن ، این نور را فرقان نامیده که به بندگان مخلص خود عطا خواهد فرمود.بنده دارای فرقان ، توانایی شناخت راه حق در همه صحنه های زندگی را داشته  به توفیق خداوند و به دور از لغزش ، راه خود را تا رسیدن به رستگاری طی خواهد نمود.این توفیق حاصل نمی شود  جز به پاک نمودن قلب از هر گونه رذایل تا بتواند تجلی گاه نور حق ، به ولایت "محمد و آل محمد " گردد .


لذا امام سجاد(ع) خدا را به حد اعلای ترحم ""مهربان ترین مهربانان"" سوگند داده تا شفافیت کامل جهت دریافت این توفیق پایدار ، فراهم نموده به رستگاری که فوز عظیم باشد ، نائل آمده و دعا را ختم می فرمایند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.