المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فراز پانزدهم از دعای ۴۹ _ دفع مکر دشمن
    
بازدید: 713
    

بنام خدا

فراز پانزدهم از دعای ۴۹ _ دفع مکر دشمن

... ای مولا و آقای من تو نخواستی مگر مهربانی و رحمت و احسان و رافت و محبت را و من نخواستم مگر افتادن در محرماتت و تجاوز از حدودت و غفلت از تهدیدت را خدای من تو را سپاس ، سپاس نسبت به نیرومندی که مغلوب نمی شود و مهلت دهنده ای که در عذاب کردن شتاب نمی ورزد.


شرح :


جمله "ابیت " بمعنی شرم و حیای خداوند در برخورد با گناه بندگان است که باعث تاخیر در عقوبت ایشان می گردد و بر اساس صفات ثبوتی خداوند ، یعنی خالقیت همراه با بخشندگی برای عموم بیان شده است.و اگر نبود چنین قانونی که خداوند بر خویش فرض نموده ، اثری از انسان نمانده بود.


اما بندگان بی بهره از نور هدایت آن چنان غرق در جاذبه های دنیا شده اند که برای رسیدن به اهداف مادی ، حدود الهی را شکسته به انواع حرام آلوده  می شوند و بی خبر از تهدیدهای  خدا ، افسار گسیخته می گردند.
خطر بزرگ در اینجاست که مردم خطر طغیان و تجاوز از بندگی را دور پنداشته اند در حالی که چنین حالت خطرناکی ، در غفلتی کوتاه ایجاد شده و شدت می یابد .
به همین خاطر امام سجاد (ع)  فرمایش خود را به دو جمله کوتاه "بدون تامل در محرمات" همچنین "غفلت و بیخبری از تهدیدت" مقید می فرمایند تا یادآور این فرمایش معروف رسول اکرم(ص) باشند که : خدایا به اندازه ی یک چشم بر هم زدن ، مرا به حال خود رها نکن.


لذا حضرت سجاد با تشکر از خداوند ، به خاطر صبر او بر تحمل خطای بندگان و تاخیر عقوبت  نفوس را متذکر ساخته ضمن درخواست مهلت برای جبران خطاها ، فرد را تشویق به تلاش در رجوع به راه راست ، در فرصت باقیمانده می نمایند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.