المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فراز چهاردهم از دعای ۴۹ _ دفع مکر دشمن
    
بازدید: 911
    

بنام خدا

فراز چهاردهم از دعای ۴۹ _ دفع مکر دشمن


و چه بسیار فقر و نیازمندی که جبران نمودی و افتادنی که دستم را گرفتی و از آن بلند کردی و تهیدستی و مسکنتی که به غنا و ثروت تغییر دادی ، همه ی  اینها از روی  انعام و احسان از جانب توبود و من  در همه ی آن احوال ، نسبت به نافرمانیت در تلاش و کوشش بودم و ولی بدکاریم و زشتی کردارم تو را از کامل کردن احسانت در حق من باز نداشت و این احسانت مرا از ارتکاب علل خشم تو منع نکرد . تو از آنچه انجام می دهی باز خواست نمی شوی. 


شرح :


در این فراز از دعا امام سجاد(ع)  مواردی از کیفیت وجودی انسان و حمایت پروردگار از بندگان را مد نظر قرار داده اند که تقدیم حضور می گردد :


الف) کیفیت وجودی انسان که دارای مراتب و مدارجی به شرح زیر است:


۱- فقر: خلع هر نوع نعمت یا توانایی در وجود انسان را ، فقر می گویند که شامل تمام ابعاد وجودی انسان می گردد.
۲- نیازمندی: نیازمندی ها در واقع مایحتاج انسان هستند که بدون برآوردن آنها ، زندگی و حیات او مختل خواهد شد.
۳- دستگیری از افتادگان: منظور یاری دادن خداوند برای بقا در لحظاتیست که موجودیت شیئی در آستانه ی محو شدن بوده و امید به ادامه ی آن در روند طبیعی رو به زوال است.
۴- بی چیزی: ضعف وجودی شیئی در تمام ابعاد است که قادر به تامین نیاز خویش در شرایط موجود نبوده و منتظر امداد می باشد.


حاصل فرمایش امام  بیان نهایت ضعف انسان در ادامه ی حیات مادی و معنوی می باشد که اگر حمایت خاص خدا شامل حال او نشود ، در همان مراحل ابتدایی زندگی ، از حیث حیات ساقط خواهد شد.


ب) حمایت خداوند از انسان در شرایطی صورت می گیرد که انسان از اجرای فرمان پروردگار سرباز زده و مستحق عقوبت است زیرا تعامل بین طرفین ، مشمول یکی از این سه حالت خواهد بود :


۱-به علت آزرده خاطر شدن  بدی دیگری را با بدی پاسخ دهد که به آن مقابله به مثل می گوییم و این حالت عمومافاقد ارزش است بلکه در مواردی نیز ضد ارزش شمرده می شود.
۲- در مقابل خدمات دیگران  خدمت ارائه نمودن که ضمن خوب بودن ، ضرورت نیز هست زیرا در این مواقع ما مدیون هستیم.
۳- در مقابله با بدی دیگری  خوبی کردن ، که از فضائل انسانی بوده و احسان نامیده می شود.


خداوند در شرایطی از انسان حمایت نموده که به علت نافرمانی  مستحق عقوبت بوده است ، یعنی پروردگار عالم از باب احسان با ما برخورد فرموده است.


ج)  در آخر امام با بیان جمله"بازخواست نمی شوی"  به معنی مورد مواخذه واقع نشدن خداوند ، یکتایی و اوج قدرت جاودانه ی او را در خلقت مورد اشاره قرار داده تا احتمال هرگونه افکار شرک آلود را از ذهن انسان بزداید.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.