المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فراز دوازدهم از دعای ۴۹ _ دفع مکر دشمن
    
بازدید: 680
    

بنام خدا


فراز دوازدهم از دعای ۴۹ _ دفع مکر دشمن


آنچه را به سوی من نشانه رفته بود بر خودش برگردانیدی و او را از عرصه گاه جنگ بر ضد من بازگردانیدی، در حالی که خشمش بهبودی نیافت و کینه اش فرو ننشسته ، او را بازگرداندی و....
در حالی که سپاهیانش آنچه به او وعده داده بودند ، تخلف ورزیدند و ...دامهای شکارش را برایم بر پا نمود و....چشم به راه بودنش برای بدست آوردن فرصت و.... ای خدای من پربرکت و بلند مرتبه ای ،هنگامی که فساد باطن وزشتی آنچه را در دل و اندیشه داشت دیدی ... او را با مغز در گودالی که برای شکار کنده بود ،انداختی ... و اگر رحمت و مهربانی تو نبود ، نزدیک بود آنچه بر سر او آمد ، بر سر من آید.


شرح :


خداوند برای روشن نگه داشتن نور هدایت در دل بندگان ، مکرر می فرماید که ابزار و امکانات در امور دنیا صرفا یک مقدمه هستند و آنچه موثر است ، خواست پروردگار است.


امام سجاد (ع) به ترتیب  علائم یاری خداوند در حمایت از مومنین را با تغییر دادن نتایج تلاش های دشمن به نفع بندگان مومن ، بیان می فرمایند :


۱- نشانه گیری سلاح که همان طراحی حملات نظامی است که  با ایجاد تفرقه و اختلاف در قلب دشمن ، تبدیل به نزاع داخلی شده  و علیه خودشان به کار گرفته می شوند.
۲- انصراف دشمن از حمله  در حالی که خشم او برطرف نشده ، بیانگر ناکام ماندن او در اثر اضمحلال فرهنگی و تشویش خاطر یا آشفتگی روانی و انهدام نظام تشکیلاتی اوست.
۳- دام شکار ، همان نقشه های طراحی  شده هستند که به تدبیر پروردگار نقش برآب می شوند.


با تغییر شرایط ایجاد شده و برهم خوردن برنامه ها ، نیروها متفرق می شوند و زمان از دست می رود و اینها همه به منزله ی انهدام ساختار و تشکیلات دشمن است که امام آنرا به نگونسار شدن  درون گودال ، تعبیر می فرمایند.


به عقیده ی امام سجاد(ع) همه ی این فتوحات ، در نتیجه ی اعتقاد راسخ بنده و به منزه بودن خداوند و برتر دانستن ذات اقدس الهی  حاصل می گردد.
نهایتا  رسوخ این اعتقاد در قلب بنده ی مومن ، نشانه ی مشمول رحمت پرورگار قرار گرفتن و اثبات مهربانی خداوند بر مومنین است و اگر نبود تعلق مهر پرورگار در رجوع (توبه) بندگان به خدا ، هر آینه دشمن با نقشه های خود ، به عنوان بلایی بر جامعه ی مومنین فرود می آمد.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.