المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فراز دهم از دعای ۴۹ _ دفع مکر دشمن
    
بازدید: 767
    

بنام خدا


فراز دهم از دعای ۴۹ _ دفع مکر دشمن

... و چه بسیار چشمه های پیشامدهای ناگوار که آنها را کور گردانیدی و با خاک انباشتی و پرده های غم و اندوه  که آنها را برداشتی و چه بسیار گمان های نیکو که آن را تحقق بخشیدی...


شرح :


دشمنان اسلام و مسلمین برای فلج کردن زندگی مسلمانان ، به انواع توطئه ها دست زده و سالها برای اجرای نقشه های شوم خویش برنامه ریزی می کنند  و منتظر فراهم شدن شرایط اجرا می مانند.
چه بسیار حوادث ناگوار که توسط دشمن طراحی شده و خداوند با تغییر شرایط در محیط سیاسی ،جغرافیایی و طبیعی انجام آنها را ناممکن ساخته و ایشان را ناکام گذاشته است.


امام سجاد (ع)، از این ناکامی های دشمن  به کور شدن چشمه های پیشآمد ناگوار ، تعبیر می فرمایند. به طور طبیعی ، جامعه در مسیر تحولات اجتماعی خویش به مشکلاتی برخورد می کند که به دلیل ناشناخته ماندن علت آنها ، در افکار عمومی ابهام بوجود آمده و در نتیجه رکود ایجاد شده روحیه ی مردم غرق در اندوه می شود.
در چنین وضعیتی دشمن با ایجاد بدبینی و القاء افکار غلط ، به این مشکل دامن زده و با ایجاد فشار حداکثری سعی در شکستن اراده و انسجام جامعه تا اضمحلال کامل می نماید.


از نظر امام سجاد(ع)  در اینگونه موارد با رجوع به درگاه پروردگار ، خداوند در امورات گشایش نموده و نه تنها ابهام ایجاد شده را برطرف می فرماید ، بلکه امید به آینده ی روشن را همراه با شوق و امید در قلب مردم جاری می سازد که امام آنرا به گمان نیک ، تعبیر می فرمایند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.