المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فراز چهارم از دعای ۴۹ _ دفع مکر دشمن
    
بازدید: 777
    

بنام خدا
فراز چهارم از دعای ۴۹ _ دفع مکر دشمن

و دستاویزم بسوی تو ، یگانه دانستن توست و دستگیره ام آن است که چیزی را با تو شریک نگردانیده ام و با تو معبودی( دیگر) نگرفته ام‌.



شرح :


یگانه دانستن خداوند اولین شرط در پذیرفتن اسلام و زمینه ساز هدایت فرد و کل اجتماع است. کسی که خدا را به یگانگی پذیرفته است ،اولا همه ی موجودات عالم را مخلوق یک قدرت واحد می داند. ثانیا  برای همه ی حوادث یک نیروی تاثیر گذار آشنا می شناسد. ثالثا همه را عضو یک مجموعه ی واحد و در راستای اجرای برنامه ای بزرگ و مشترک دانسته که هر کدام وظیفه ای خاص مرتبط با سایرین دارد و حضور تمام اعضای مجموعه مثبت و موافق با هدف کلی آفرینش خواهد بود.


شخصی با چنین طرز تفکری با نظر تحقیق در حوادث نگریسته و موفق به کشف قوانین حاکم بر عالم می شود و در نتیجه موفق به پیدا کردن راه حل مشکلات در جهت برآوردن نیازهای  بشریت خواهد شد.


نقطه مقابل این تفکر ، شرک است که آفت محسوب شده و امام تاکید شدید در پرهیز از آن را می فرمایند. زیرا شریک قائل شدن برای خداوند ، یعنی دخالت دادن قدرت هایی دیگر در کنار خدا که در اثر عدم موافقت آنها با مقدرات پروردگار ، تنازع قوای حاکم بر طبیعت را به دنبال دارد و باعث تخریب ساختار عالم موجود خواهد شد.
مسلما شخص با چنین دیدگاهی ، دچار سرگردانی بین قوای حاکم شده و از درک قوانین راهگشا عاجز می ماند و حیران و شکست خورده به جای خواهد ماند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.