المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فراز اول دعای ۴۹-دعا در دفع مکر دشمن
    
بازدید: 793
    

بنام خدا

فراز اول دعای ۴۹- دفع مکر دشمن


ای معبود من  هدایتم کردی پس به کار بیهوده مشغول شدم  و پندم دادی پس سختدل گشتم  و نعمت نیکو عطایم نمودی (پس تو را) نافرمانی کردم.


شرح :


کسیکه در راه خدا حرکت می کند ، دیر یا زود با مکر و حیله ی مخالفین راه حق مواجه خواهد شد.امام سجاد(ع)  چند عامل از عوامل گرفتار شدن در دام دشمن را برای سالکین بدین شرح بیان می فرمایند :


الف) سرپیچی از هدایت خداوند ، یعنی وظایف محوله و تعیین شده (راه امن ) را رها کردن و متقابلا به امورات نامربوط و بیهوه مشغول شدن که باعث غفلت ، در نتیجه گرفتار شدن در دام دشمن خواهد بود.


ب) پند و نصیحت خدا را که در قرآن و از زبان اولیاء او به ما رسیده نشنیده گرفتن که این مسئله باعث می شود اولا انسان را دچار سختدلی و قساوت قلب می نماید. ثانیا محبت دوستان مومن را از دست داه در محیطی تنها و بدون پشتیان مانده و در مقابل دشمن ضعیف و گرفتار خواهد شد.


ج) شکر نعمت های خداوند و سپس به کار گرفتن آنها در راستای اطاعت فرمان حق ، باعث افزونی و برکت شده تمکن در زندگی دنیا و سعادت اخروی را برای مومن به ارمغان خواهد آورد.اما نافرمانی خدا فزونی و برکت را قطع نموده ، مومن را به ضعف و رکود مبتلا می نماید که این حالت ، شرایط شکست در مقابل دشمن و گرفتاری او را فراهم خواهد آورد.


موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.