المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فراز چهارم از دعای ۲۹_ تنگ شدن روزی
    
بازدید: 789
    

بنام خدا


فراز چهارم از دعای ۲۹_ تنگ شدن روزی


پس گفته ای و گفتار تو حق و راست ترین گفته هاست.و قسم یاد کرده ای و سوگندت عملی شده ترین سوگندها و سوگندی کامل و اجرایی است.

شرح :

امام سجاد(ع) برای ایجاد اطمینان و آرامش در دل ها به وعده ی خداوند استناد نموده و آنرا پشتوانه ای تمام و کمال و قابل اعتماد می دانند که می تواند در بزرگترین مشکلات ، راهگشا باشد.


در اینجا به بررسی علتهای ایجاد نگرانی در حوادث مختلف برای افراد می پردازیم.معمولا ما در برخورد با وقایع متفاوت به دو دلیل نگران می شویم:

۱- بی اطلاعی از علل وعوامل ایجاد کننده بحران و حادثه
۲- ندیدن راه نجات و راه حل برون رفت از بحران


وقتی ما خدا را خالق ، هادی ، ناظر ، قادر، دوستدار بندگان ، مدیر و مدبر امور عالم بدانیم ، خواهیم پذیرفت که او اولا به عوامل ایجاد کننده ی مشکلات آگاه است ، چرا که همه مخلوق او بوده و خداوند به مخلوقات احاطه کامل دارد.


ثانیا  راه خروج از آنها را نیز می داند ، زیرا به خواص و دامنه ی تاثیر عوامل  آگاه است، بلکه می توان گفت اصل حادثه طیق حکمت او برای ایجاد توجه به خدا (تنبیه عرفانی) بوده که با رجوع بنده ، غرض حاصل شده و مقدرات حهت تغییر شرایط ، صورت خواهد گرفت.

ثالثا جبران کننده ی خسارت ناشی از حوادث واقع شده است.به همین دلیل در دعای جوشن کبیر خود را جبار ، به معنای جبران کننده معرفی نموده و در قرآن  فرموده است که از فضل خویش ، بیش از حد تصور و از جائی که به ذهن ، نمی رسد ما را تامین خواهد نمود.


رابعا  راهنمای ما در مراحل بعدی  یعنی ضامن موفقیت بندگان خواهد بود.زیرا انسان محصول خلقت بوده و قرار است به جایگاه اشرف مخلوقات نایل گردد.


خامسا وعده ی خداوند راست و اگر با قسم همراه شود یعنی موضوع مورد بحث ، در زمره قضای الهی ( حوادث حتمی) بوده و غیر از رجوع به پرورگار راه حل دیگری ندارد.


موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.